ПІДСУМКОВІ ПОДАТКОВІ НАКЛАДНІ
Скільки оформляти ПН — підприємство має право вирішувати самостійно.
За загальними правилами продавець оформляє ПН у день виникнення в нього податкового зобов’язання (п. 201.4 Податкового кодексу України, далі — ПКУ). У більшості випадків зобов’язання виникає за першою подією — відвантаженням товарів або їх оплатою (п. 187.1 ПКУ). При роздрібному продажу товарів ці дві події збігаються в часі: покупці відразу розраховуються за придбання.
Якщо продавець, наприклад аптека, реалізує товари вроздріб неплатникам ПДВ за готівку (або при розрахунках платіжними картками), він має день у день оформляти підсумкові ПН.
Дата виникнення зобов’язання в нього настає кожного дня. У цій ситуації виконано всі умови п. 13 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну України від 22.09.14 р.№ 957 (далі — Порядок №957), у якому сказано: виписувати підсумкові ПН потрібно щодня за підсумками операцій:
- товари поставляють кінцевим споживачам — неплатникам ПДВ;
- розрахунки проводять через РРО (готівкою або платіжною карткою);
- покупцям видають чеки, які містять суму поставлених товарів і суму ПДВ (із визначенням фіскального та податкового номерів продавця).
Про те, що такі ПН оформляють кожного дня, підтверджує й фіскальна гвардія в категорії 101.07 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (далі — ЗІР).
Тільки не забудьте: у підсумкову ПН не включають ті постачання, за якими оформили » індивідуальні» ПН платникам ПДВ (якщо такі були). Як оформити підсумкові ПН — ми докладно розглянули в газеті «Все про бухгалтерський облік» № 18 за 2015 р., стор. 26.
Зверніть увагу: з 01.02.15 р. підсумкові ПН підлягають обов’язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 201.10, п. 11 підрозділу 2 р. XX ПКУ).
Аптеки (незалежно від того, мають вони статус філій чи ні) не є платниками ПДВ (пп. 14.1.139, п. 180.1 ПКУ).Тому ПН має оформлювати головне підприємство як платник ПДВ. Але воно має право делегувати аптекам виписку ПН (п. 1 Порядку № 957). Повідомлення про передачу філіям (структурним підрозділам) права виписки податкових накладних1 платники ПДВ подають разом із декларацією за перший звітний період року. А надалі — разом із декларацією за той період, у якому змінився перелік філій (структурних підрозділів) (п. 9 р. III Порядку № 966).
Скільки підсумкових ПН щодня складати аптечній мережі — підприємство вільне визначати самостійно й оформляти це рішення наказом по підприємству.
Якщо ПН складає головний офіс, то можна виписати одну ПН за підприємством або декілька ПН — за кожною аптекою і навіть за кожним РРО. Щоправда, фіскали в категорії 101.19 ЗІР наполягають на оформленні ПН на кожний РРО. що не передбачено Порядком № 957. Та й переконливих аргументів на користь цього вони не навели. Тому дійте на власний розсуд, причому з гордо піднятою головою!
А якщо підсумкові ПН оформляють аптеки тут теж усе за рішенням підприємства: одна ПН на аптеку або декілька — на кожний РРО.