НОВОВВЕДЕННЯ, ЯКІ ЗАПРАЦЮЮТЬ У 2015 РОЦІ.
Податкові накладні. Відтепер (із 01.01.15 р.) платники податків зобов’язані складати податкові накладні та надавати їх покупцю в електронному вигляді. При цьому така накладна повинна містити електронні цифрові підписи вповноваженої особи платника (постачальника) та аналог відбитка його печатки, а також вона має бути зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно, оновлено Порядок заповнення податкової накладної, який наразі діє в редакції наказу Мінфіну України від 14.11.14 р. № 1129.
Визначення бази обкладання ПДВ. Що стосується бази обкладання ПДВ — для операцій із постачання товарів/послуг вона не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, а для операцій із постачання необоротних активів — не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бух.обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів — виходячи зі звичайної ціни) (абз. 2 п. 188.1 Податкового кодексу України). Виняток передбачено для товарів (послуг), ціни на які підлягають держрегулюванню. та для газу, який постачається для потреб населення. Зазначені зміни запроваджено Законом України від 31.07.14 р.№ 1621-УІІ.
- Електронне адміністрування ПДВ. Нова система адміністрування ПДВ повинна запрацювати 01.01.15 р. Із цієї дати набирає чинності Закон України від 31.07.14 р. № 1621-VII, який вносить відповідні зміни до ПКУ а також Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.14 р. № 569.
пенсійне забезпечення військовослужбовців
З 01.01.15 р. набрав чинності Закон України від 20.05.14 р. № 1274-УІІ. У Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.92 р.№ 2262-ХІІ (оновлено норму, яка визначає розмір пенсії в разі втрати годувальника, зокрема 70% грошового забезпечення (зарплати) загиблого (померлого) годувальника на одного непрацездатного члена сім’ї.
Якщо на утриманні загиблого (померлого) годувальника перебували двоє та більше членів сім’ї, пенсія призначається в розмірі 90% грошового забезпечення, що розподіляється між ними рівними частками, але не менше ніж 40% на кожного непрацездатного члена сім’ї. У таких самих розмірах, незалежно від причини смерті годувальника, обчислюються пенсії членам сімей померлих інвалідів війни та членам сімей, до складу яких входять діти, які втратили обох батьків. Зазначені пенсії передбачені для членів сімей військовослужбовців, осіб, звільнених із військової служби, інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, котрі загинули (померли) внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи або виконанні інших обов’язків військової служби (службових обов’язків), або внаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з’єднаннях та підпільних організаціях і групах, визнаних такими законодавством України, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи участю в бойових діях у мирний час. які є непрацездатними та перебували на утриманні загиблого (померлого) годувальника (при цьому дітям та іншим особам, зазначеним в абз. 2 ст. ЗО Закону № 2262. незалежно від того, чи перебували вони на утриманні загиблого (померлого) годувальника).
А мінімальний розмір пенсії в разі втрати годувальника не може бути нижче двох визначених законом розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Особи, яким раніше призначено пенсію в разі втрати годувальника відповідно до Закону № 2262. мають право на перерахунок пенсії з урахуванням положень Закону України від 20.06.14 р.№ 1542-VII, який також набрав чинності 01.01.15 р. Якщо внаслідок перерахунку за нормою цього Закону розмір пенсії або виплачуваної її частини зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
довіреності на отримання тмц в минулому
З 01.01.15 р. утратила чинність Інструкція про порядок реєстрації виданих, повернутих і використаних довіреностей на одержання цінностей, затверджена наказом Мінфіну від 16.05.96 р. № 99. А разом із нею перестав бути актуальним обов’язок оформлювати відпуск ТМЦ довіреністю, форму якої містив додаток до цієї Інструкції. Водночас Мінфіном унесено зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене його наказом від 24.05.95 р. № 88: повноваження на здійснення госпоперації особи, яка в інтересах юрособи або фізособи-підприємця одержує основні засоби, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші ТМЦ згідно з договором, може бути підтверджено письмовим договором, довіреністю, актом органу юрособи тощо (наказ Мінфіну України від 30.09.14 р. №987).
стандартизація
Закон України «Про стандартизацію» від 05.06.14 р. № 1315-УІІ запрацює 03.01.15 р. З його приходом повинна змінитися й система стандартизації. Єдиним національним органом стандартизації стане державне підприємство, яке не підлягатиме приватизації. Незважаючи на те що функції нацоргану виконуватиме держпідприємство. йому заборонено мати на меті одержання прибутку від своєї діяльності. Національний орган стандартизації прийматиме національні стандарти, а підприємства, установи, організації — інші стандарти та техумови. Тобто стандартизація стане дворівневою. Нацстандарти та кодекси усталеної практики застосовуватимуться добровільно, як і стандарти, техумови підприємств, установ, організацій. Зазначимо, що проекти нацстандартів, кодексів усталеної практики не підлягатимуть погодженню з держорганами. що повинно позитивно вплинути на строк їх прийняття. Нацорган перевірятиме нацстандарти не рідше одного разу на п’ять років на відповідність законодавству, потребам виробників і споживачів, рівню та розвитку науки й техніки.
обіг харчових продуктів
Зазначену сферу покликано кардинально вдосконалити Закон України від 22.07.14 р. № 1602-VII, основна частина якого набере чинності 20.09.15 р. Він оновить низку нормативно-правових актів, серед яких — Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.
Оновиться система органів контролю серед яких так званий компетентний орган контролю. Він здійснюватиме держнагляд у зазначеній сфері. Держінспектор такого органу матиме право інспектувати будівлі, транспортні засоби, тимчасові та інші потужності, які мають відношення до виробництва та/або обігу харчових продуктів, і він-таки наноситиме позначки придатності туші тварин (їх частин). Він буде спроможний видати розпорядження, накази про тимчасову заборону обігу об’єктів санітарних заходів, тимчасове припинення виробництва або його окремих процесів, якщо існує безпосередня загроза життю людей. Зупинення виробництва обмежено 10 календарними днями, причому держінспектор зобов’язаний подати відповідну заяву до суду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення.
Держінспектори проводитимуть держнагляд із застосуванням актів держконтролю. Зокрема, без них не обійдуться інспектування, огляд, відбір зразків та їх дослідження, інші подібні за своїм змістом дії, що проводять із метою перевірки відповідності законодавству в цій сфері. Тобто без такого акта заборонено здійснювати держнагляд, а також перевіряти питання, які в ньому відсутні чи які не мають посилань на вимогу нормативно-правового акта (статтю, пункт, підпункт, абзац тощо), який підлягає виконанню (дотриманню).
Експлуатаційний дозвіл не потрібно буде оформлювати тим операторам ринку, які здійснюють первинне виробництво, та/або транспортування,та/або зберігання,та/або продаж харчових продуктів, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °С, залишаючись придатними для споживання людиною (ст. 23), а також:
— закладам громадського харчування;
- потужностям, які здійснюють виробництво харчових продуктів, інгредієнтами яких є винятково продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження;
- закладам роздрібної торгівлі, обсяги продажів окремих харчових продуктів якими не перевищують обсягів, затверджених відповідною постановою КМУ з урахуванням кращих міжнародних та європейських практик, а також документів відповідних міжнародних організацій. У разі відсутності зазначеної постанови ця норма поширюватиметься на всі заклади роздрібної торгівлі.
оновлення закону про банки
З 01.01.15 р. набере чинності Закон України від 04.07.14 р. № 1587-УІІ. Зокрема, буде оновлено поняття «банківська група» та вимоги до функціонування органів управління банків: загальних зборів, ради й правління банку, його керівника. Серед іншого, передбачено, що не менш як на одну четверту рада банку має складатися з осіб, які мають повну вищу освіту в галузі економіки або права. Інші члени ради банку повинні мати повну вищу освіту та освіту в галузі менеджменту (управління). Хоча б один із членів ради банку повинен мати освіту в галузі економіки або права, досвід роботи в банківській системі на керівних посадах не менше трьох років.
Голова правління банку та головний бухгалтер банку вступатимуть на посаду після надання НБУ письмової згоди на це. Члени ради банку та правління банку в місячний строк після обрання (призначення) на посаду надаватимуть НБУ документи, що підтверджують їхню професійну придатність та ділову репутацію. Не може бути керівником банку особа, яка займала посаду Голови НБУ, заступника Голови НБУ, керівника структурного підрозділу, яка за посадою входила до складу Правління НБУ та члена його Ради, якщо з дня припинення зазначених повноважень не минув один рік.
Голові, членам правління банку та головному бухгалтеру банку заборонено обіймати посади в інших юрособах, окрім дочірніх підприємств.
НБУ надано право вимагати замінити будь-кого з керівників банку, якщо його профпри-датність та ділова репутація не відповідають вимогам цього Закону.
зміни в зарахуванні орендної плати за водні об’єкти
Доходи місцевих бюджетів про здані в оренду ставки, які знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, з 01.01.15 р. не беруть до уваги при визначенні об’єму міжбю- джетних трансфертів. Відповідні зміни до Бюджетного кодексу України з 01.01.15 р. вносить Закон України від 04.07.14 р. № 1592-VII.
БОРОТЬБА З корупцією.
Національне антикорупційне бюро — це новий правоохоронний орган, який протидіятиме корупційним правопорушенням, які вчинені вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та становлять загрозу нацбезпеці. Відповідно, його буде наділено широкими повноваженнями, зокрема:
- заводити оперативно-розшукові справи та здійснювати гласні та негласні оперативно-розшукові заходи;
- витребувати через прокурора від інших правоохоронних органів оперативні матеріали та кримінальні провадження, що стосуються кримінальних правопорушень, віднесених законом до підслідності Нацбюро;
- витребувати від інших правоохоронних та держорганів, органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання обов’язків Нацбюро. До речі, на його запит доведеться протягом трьох робочих днів надати відповідну інформацію (цей строк може бути продовжено до десяти днів);
на підставі відповідного рішення суду на строк до 10 діб опечатувати архіви, каси, приміщення (за винятком жилих) чи інші сховища, брати їх під охорону, а також вилучати предмети й документи в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України;
- за письмовим розпорядженням директора Нацбюро або його заступника входити безперешкодно за службовим посвідченням до державних органів, органів місцевого самоврядування, військових частин та установ, пунктів пропуску через державний кордон України та зони митного контролю;
- використовувати з наступним відшкодуванням завданих збитків транспортні засоби, які належать фіз- та юрособам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав й організацій, транспортних засобів спеціального призначення), для проїзду до місця події, припинення кримінального правопорушення, переслідування та затримання осіб, які підозрюються в їх учиненні, доставления до закладів охорони здоров’я осіб, що потребують екстреної медичної допомоги;
- за наявності підстав, передбачених законом, подавати до суду позови про визнання недійсними угод у порядку, встановленому законодавством;
- зберігати, носити та застосовувати вогнепальну зброю й спеціальні засоби, а також застосовувати заходи фізичного впливу на підставах і в порядку, передбачених Законом України «Про міліцію».
протидія відмиванню злочинних доходів
Такому відмиванню зашкоджуватиме Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.14 р. № 1702-УІІ, який із 07.02.15 р. замінить майже однойменний Закон. Відповідно до цього Закону під обов’язковий фін моніторинг підпадатимуть фіноперації, зокрема:
- переказ коштів на рахунок, відкритий у фін-установі з офшорної зони:
- операції з векселями (крім фінансових казначейських векселів), ордерними цінними паперами (раніше йшлося про векселі з бланковим індосаментом або індосаментом на пред’явника):
- перерахування або отримання коштів неприбутковою організацією:
- проведення страхової чи перестрахової виплати або страхового чи перестрахового відшкодування або виплати викупної суми, крім зарахування чи списання коштів на/з рахунки (рахунків) державних позабюджетних фондів;
- переказ коштів за кордон за зовнішньоекономічними договорами (контрактами) (крім договорів (контрактів), які передбачають фактичне постачання товарів на митну територію України).
Але за умови, що сума, на яку здійснюється операція, дорівнює чи перевищує 150 тис. грн (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї або проводять та надають можливість доступу до азартних ігор у казино, будь-яких інших азартних ігор, у тому числі електронне (віртуальне) казино, — 30 тис. грн) або їх еквівалент в інвалюті.
Ріелтери та нотаріуси виконуватимуть обов’язки суб’єктів первинного фінмоніторингу не залежно від вартості нерухомості за операцією (договором), яку вони обслуговують (посвідчують). Проте нотаріуси, адвокати, адвокатські бюро та об’єднання, особи, які надають юридичні послуги, аудитори, аудиторські фірми, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку, матимуть право не повідомляти спеціально уповноваженому органу про свої підозри щодо фіноперації в разі, коли вона пов’язана з їхньою професійною таємницею, або має привілей на збереження службової таємниці, а також коли вони виконують свої обов’язки щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів.
інвентаризація за новою інструкцією
З 01.01.15 р. почало діяти Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.14 р. №879. Воно замінило Інструкцію по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджену наказом Мінфіну від 11.09.94 р. № 69, яка втратила силу.
Новий акт визначає аспекти суцільної інвентаризації та окремо містить випадки, коли обсяги інвентаризації визначає керівник підприємства. Зокрема, при встановленні фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей та в разі техногенних аварій, пожеж чи стихійного лиха. Також згаданим Положенням установлено конкретні строки інвентаризації в певних випадках. Наприклад, перед складанням річної фінзвітності інвентаризацію проводять до дати балансу в період: трьох місяців для необоротних активів, запасів (крім деяких видів активів, які на момент інвентаризації будуть знаходитися поза підприємством), поточних біологічних активів, дебіторської та кредиторської заборгованостей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань (крім невикористаних забезпечень, розрахунків із бюджетом та з відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування); двох місяців для незавершених капітальних інвестицій, незавершеного виробництва, напівфабрикатів, фінансових інвестицій, грошових коштів, коштів цільового фінансування, зобов’язань у частині невикористаних забезпечень, розрахунків з бюджетом та з відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; до тимчасового вибуття з підприємства об’єктів основних засобів, зокрема, автомобілів, морських й річкових суден, які відбудуть у тривалі рейси, інших матеріальних цінностей, які на дату інвентаризації знаходитимуться поза підприємством.
нові акцизні марки
З нового року запроваджено акцизні марки для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва нового зразка, їх затверджено постановою КМУ від 19.11.14 р. № 627.
Однак одразу заспокоїмо суб’єктів господарювання: раніше закуплені попередні зразки можна використовувати у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання. А продукція, маркована такими марками, може знаходитися в обігу до її повної реалізації в межах строку придатності до споживання. Це передбачено ч. 4 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР. ГУ ДФС у м. Києві повідомляє, що згідно з нормами постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2014 №721 «Про внесення зміни до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2014 року № 627» продаж марок акцизного податку для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва, зразки яких затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 р. N 188 «Деякі питання маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів» подовжено до 1 лютого 2015 р.
Нагадаємо, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 19.11.2014 №627 з 1 січня 2015 року запроваджено марки акцизного податку нового зразка для маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів.
порушення ідентифікації тварин — штраф
Кодекс України про адміністративні правопорушення поповнив новий штраф за порушення вимог законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин. Такими діяннями вважаються (ст. 1072 цього Кодексу):
- неподання для реєстрації даних про ідентифікованих тварин, господарства їх розведення та утримання, переміщення, забій, утилізацію, загибель, падіж тварин;
- переміщення тварин без ідентифікаційних документів;
- проведення забою, утилізації не ідентифікованих та незареєстрованих тварин;
- неподання для реєстрації даних про господарства, що здійснюють забій та утилізацію тварин;
- неподання для реєстрації даних про господарства, що займаються продажем тварин, наданням послуг зі штучного осіменіння та організацією виставок тварин;
— здійснення продажу, проведення виставок і штучного запліднення неідентифікованих та незареєстрованих тварин.
За це передбачено штраф на громадян від 51 до 85 грн, а на підприємців, уповноважених осіб — від 85 до 170 грн.
Адмін.відповідальність прописали й для адміністраторів Єдиного державного реєстру тварин. Зокрема, за порушення строків внесення інформації до цього реєстру, встановлених законом, або строків оформлення та видачі ідентифікаційних документів тварини. Штраф — від 170 до 255 грн. Такий самий штраф загрожує за вимагання не передбачених законом даних або документів для внесення до зазначеного Реєстру.
адресна допомога молодим працівникам
Уряд із 01.01.15 р. запроваджує надання одноразової адресної допомоги молодим працівникам, які уклали трудові договори на строк не менш як три роки із закладами, підприємствами, установами та організаціями державної й комунальної форми власності, що розташовані в селах і селищах. Таку допомогу передбачено в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за рахунок коштів державного бюджету в готівковій формі. Порядок надання цієї допомоги, а також перелік професій (спеціальностей, напрямів підготовки), за якими вона надається, затверджено постановою КМУ від 11.07.13 р. № 587.
Нові нацстандарти бухобліку в держсекторі
З 01.01.15 р. почали діяти (наказ Мінфіну від 18.05.12 р. № 568): Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 132 «Виплати працівникам»; Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 133 «Фінансові інвестиції».
Завдяки наказу Мінфіну від 12.10.10 р.№ 1202 набрали чинності Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»,Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи» та Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси».
Крім того, набрав чинності наказ Мінфіну від 24.12.10 р. № 1629, а разом із ним Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок», Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 «Зменшення корисності активів», Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 128 «Забезпечення,непередбачені зобов’язання та непередбачені активи».
Зазначені Стандарти нещодавно було відкориговано наказом Мінфіну від 25.11.14 р. № 1163.