СКОРОЧЕННЯ ПІЛЬГ
Законодавці рішуче скоротили кількість пільговиків та пільг, особливо стосовно різноманітних службовців, від міліціонерів до бібліотекарів.
Комунальні послуги. Поставили право окремих категорій наших співвітчизників на отримання житлово-комунальних пільг у залежність від невисокого сукупного доходу сім’ї, який за попередні шість місяців не повинен перевищувати величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.
Чорнобильці. У нормативці щодо правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, скасували поняття зони посиленого радіоекологічного контролю (четверта зона). Для чорнобильців другої та третьої категорій скасували щорічне забезпечення санаторно-курортними путівками або путівками на відпочинок, а громадянам, віднесеним до четвертої чорнобильської категорії, скасували всі компенсації та пільги. Скасували й компенсації громадянам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, доплати громадянам, які працюють там-таки, припинили збереження за працівниками середньої зарплати та стажу роботи при звільненні у зв’язку з відселенням або самостійним переселенням.
Пенсії. Розмір пенсій держслужбовців, прокурорів та народних депутатів зменшили з 70% їхньої зарплати до 60%. А пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників — з 80% їхньої зарплати до 60%. Щомісячне довічне грошове утримання суддів зменшилося з 70% до 60% грошового утримання судді.
Освіта. Щодо харчування в навчальних закладах державної та комунальної форми власності, то зникла із закону фраза, що воно здійснюється за рахунок бюджетних асигнувань. Безоплатне забезпечення підручниками гарантували дітям-сиротам, інвалідам та дітям із малозабезпечених сімей. Дозволили реорганізацію та ліквідацію загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності за рішенням сесії місцевої ради, державної та приватної форм власності — за рішенням засновника (засновників).
Право на безоплатне навчання в дитячо-юнацьких спортивних школах залишили дітям із багатодітних чи малозабезпечених сімей, дітям-інвалідам, дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування.
Розмір оплати батьками харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі повинен становити не менше 60% (у міській місцевості) та не менше 40% (у сільській місцевості) від вартості харчування на день. Водночас від такої плати звільнено батьків (осіб, які їх замінюють) у сім’ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім’ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який установлено законом про Держбюджет.
Проїзд у транспорті. Учасникам війни та прирівняним до них особам скасували безоплатний проїзд міським та приміським транспортом. Аналогічного права позбавили й осіб, які мають особливі чи особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, колишніх в’язнів концтаборів і гетто та дружин (чоловіків) померлих жертв нацистських переслідувань.
Інваліди І та II груп, діти-інваліди та особи, які супроводжують інвалідів І групи або дітей-інвалідів (не більше однієї особи), мають право на безоплатний проїзд у пасажирському міському транспорті (крім таксі). Про приміський транспорт більше не йдеться.
Пільги на проїзд для всіх названих категорій, окрім інвалідів та учасників бойових дій, скасують із 01.06.15 р.
А ось пільговий проїзд учнів, студентів та педагогів до місця навчання й додому дозволили в порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, які повинні виділити на це відповідні кошти з місцевих бюджетів.
Зайнятість населення. У відповідному Законі України від 05.07.12 р. № 5067-VI скасували норми щодо державної підтримки молодих працівників, залучених до роботи в селах і селищах, та право на достроковий вихід на пенсію безробітних.
Органи влади. Передбачили обмеження чисельності органів прокуратури та внутрішніх справ, апаратів судів із відповідним скороченням штатів.
Керівникам органів виконавчої влади та інших державних органів (окрім органів, залучених до антитерористичної операції) доручено скоротити чисельність працівників на 20%, надавати працівникам відпустки без збереження зарплати та встановлювати режим непов
ного робочого часу, здійснювати інші заходи для економії бюджетних коштів.
Держпідприємства. Уряд повинен забезпечити встановлення у 2015 році максимального розміру місячної зарплати працівників суб’єктів господарювання державного сектора економіки не більше 10 розмірів мінзарплати. Вжити заходів щодо скорочення на 20% чисельності управлінського персоналу підприємств держсектора економіки, скорочення на таких підприємствах кількості легкових автомобілів, припинення придбання меблів, мобільних телефонів, побутової техніки.
Ліквідація бюджетних установ. Парламент викинув низку своїх актів, які забороняли ліквідацію чи реорганізацію закладів охорони здоров’я, культури. освіти.
Мораторій на перевірки. Перевірки юросіб та фізосіб-підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та ДержфінінспекціїУкраїни) можливі протягом січня — червня 2015 року виключно з дозволу КМУ або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.
У Податковому кодексі України в черговий раз змінили норми стосовно податкового контролю за трансфертним ціноутворенням. Почавши з нової редакції визначення пов’язаних осіб, по-новому прописали і ст. 39 указаного Кодексу, яка, регулює трансфертне ціноутворення.
Податківцям додали чергове право: звертатися до суду щодо визнання осіб пов’язаними на основі фактів і обставин, що одна особа здійснювала практичний контроль за бізнес-рішеннями іншої юрособи та/або що та сама фіз- або юрособа здійснювала практичний контроль за бізнес-рішеннями кожної юрособи.
Переформатували підстави проведення документальної позапланової перевірки. Серед них, зокрема, з’явилася неподання платником в установлений строк звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення, якщо їх подання передбачено законом.
Строк, протягом якого контролюючий орган вправі самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника, у разі проведення перевірки контрольованої операції становитиме не звичні 1095 днів, а 2555 днів (сім років).
ДОДАТКОВИЙ ІМПОРТНИЙ ЗБІР
З метою стабілізації вітчизняного платіжного балансу планують ввести додатковий імпортний збір. Його можуть запровадити в разі значного погіршення стану платіжного балансу або істотного скорочення золотовалютних резервів, або досягнення ними мінімального розміру.
Вже зараз заплановано запровадження такого збору тимчасово, на 12 місяців. Його справлятимуть із товарів, що ввозяться на митну територію України в митному режимі імпорту, незалежно від країни походження цих товарів та укладених Україною угод (договорів) про вільну торгівлю.
Об’єктами оподаткування стануть товари, визначені в п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 277 Митного кодексу України, за винятком життєво необхідних товарів. Ставки додаткового імпортного збору чималенькі: 5 або 10% митної вартості. Зокрема, товари, які громадяни ввозять на нашу митну територію з оподаткуванням ввізним митом, хочуть додатково обтяжити вказаним 10%-вим збором.
РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОДУКЦІЇ ДОМАШНЬОГО ВИРОБНИЦТВА ТА ПОДВІРНОГО ЗАБОЮ
Буквально в останню мить перед набранням чинності відкоригували норми стосовно реалізації на агропродовольчих ринках продукції домашнього виробництва та подвірного забою. Таким чином, не стала реальністю запланована повна заборона на реалізацію та обіг необробленого молока та сиру домашнього виробництва, а також туш подвірного забою на агропродовольчих ринках.
У свою чергу, тепер працює норма, за якою цілі туші або частини туш парнокопитних та інших копитних тварин, туші свійської птиці, кролів та малих диких тварин, риба, мед, яйця, молоко необроблене. сир домашнього виробництва й продукти рослинного походження можна продавати на агропродовольчих ринках за умови підтвердження їхньої придатності за результатами випробувань (досліджень) державної лабораторії ветсанекспертизи, яка знаходиться на відповідному ринку. Без такого випробування зможуть обійтися харчові продукти недомашнього виробництва, на які наявні документи відповідно до законодавства.
РЕФОРМА МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН:
АВТОНОМІЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ, НОВІ ДОХОДИ Й НОВІ ВИТРАТИ
Під Новий рік презентували й реформу міжбюджетних відносин. Текст Бюджетного кодексу України практично викладено в новій редакції та переписано давно усталені правила бюджетного процесу. Перерозподілено окремі доходи між державним і місцевими бюджетами. Насамперед парламентарі переписали перелік доходів державного й місцевих бюджетів. Наприклад, до бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад тепер зараховують, зокрема, акцизний податок із реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, податок на майно, плату за окремі ліцензії та сертифікати, за надання окремих адміністративних послуг, штрафи за порушення законодавства про патентування. Водночас місцеві бюджети втратять частину надходжень від податку на доходи фізосіб — 25% цього податку зараховують у доходи держбюджету.
Державні та комунальні ВНЗ, наукові установи та заклади культури можуть накопичувати частину власних надходжень на банківських рахунках. Кошти, отримані як плата за послуги, благодійні внески та гранти, ці заклади можуть накопичувати на рахунках в органі Казначейства або в державних банках. Отже, норми, прописані в Законі України «Про вищу освіту» від 01.07.14 р.№ 1556-УП.
Місцеві бюджети можуть обслуговуватися в банках. Тепер місцеві ради також можуть вивести частину коштів із-під казначейського обслуговування. Ідеться про кошти бюджету розвитку та власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок місцевого бюджету. Казначейство можна проміняти тільки на Держбанк, порядок такого обслуговування ще має визначити Кабмін.
Відкориговано перелік видатків, які проводяться з державного й місцевих бюджетів. Фінансування освіти й культури лягає на плечі місцевих бюджетів. Зокрема, сільські й селищні будинки культури, бібліотеки і дошкільні навчальні заклади фінансуватимуть із районного бюджету (раніше їх утримували за рахунок сільського й селищного бюджету).
Також із 01.01.17 р. за рахунок держбюджету фінансуватимуть підготовку кадрів у ВНЗ тільки III —IV рівнів акредитації. Міжбюджетним трансфертам — нові правила. З подачі Уряду нардепи переписали систему міжбюджетних трансфертів. Із 1 січня між державним і місцевими бюджетами передаватимуться:
- базова дотація — трансферт місцевим бюджетам із держекарбниці для горизонтального вирівнювання податко-спроможності території (колишня дотація вирівнювання):
- реверсна дотація — кошти, які передаються в держбюджет із місцевих бюджетів.
Крім того, з держбюджету територіальні громади отримуватимуть, зокрема, субвенції: освітню, на підготовку робітничих кадрів та медичну, за рахунок яких вони фінансуватимуть відповідні видатки. Такі субвенції розподілятимуть між бюджетами на основі формул, які ще має затвердити Кабмін. При цьому не використані на кінець року кошти таких субвенцій зберігаються на рахунках місцевих бюджетів і можуть використовуватися в наступному році.
У місцевих бюджетів теж є захищені видатки. Завдяки внесеним до ч. 2 ст. 55 БКУ змінам перелік захищених видатків загального фонду тепер поширюється і на місцеві бюджети. Обсяг таких видатків, нагадаємо, не може зменшуватися при скороченні бюджетних призначень.
ДЕРЖБЮДЖЕТ-2015
Мінімальний та максимальний розмір пенсії за віком
Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок ЗО років страхового стажу становить розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону № 1058). Тобто в перші 11 місяців 2015 року — 949 гри (у розрахунку на місяць), а у грудні 2015 р. — 1074 гри.
А ось максимальний розмір пенсії за віком не може перевищувати 10-кратного показника того самого змісту (ч. З ст. 27 Закону № 10582. Тобто максимум становить із 01.01.15 р. по 30.11.15 р. 9490 грн (у розрахунку на місяць), а в грудні — 10740 грн.
Допомоги сім’ям із дітьми
Допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами
надають у розмірі 100% середньомісячного доходу (стипендії, грошового забезпечення, допомоги по безробіттю тощо), але не менше за 25% розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для працездатної особи з розрахунку на місяць (ст. 9 Закону № 2811, п. 7 Порядку № 1751). Тобто з 01.01.15 р. по 30.11.15 р. — не менше 304,5 грн (у розрахунку на місяць), а в грудні — не менше 344,5 грн3. А для непрацюючих жінок та жінок, зареєстрованих як суб’єкти підприємницької діяльності, така допомога одразу встановлена на рівні 25% розміру прожиткового мінімуму (пп. 5 п. 7 Порядку № 1751).
Допомогу на дітей, над якими встановили опіку чи піклування, надають у розмірі, що становить два прожиткових мінімуми для дитини відповідного віку (ч. 1 ст. 18 Закону № 2811. п. 26 Порядку № 1751).
Допомогу на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років4, надають у розмірі, що дорівнює різниці між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 30% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (ч. 1 ст. 183 Закону № 2811, п. 34 Порядку № 1751).
У разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку розмір допомоги по вагітності та пологах, допомоги на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням, та допомоги на дітей одиноким матерям перераховують без звернення осіб, яким вони призначені, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий прожит ковші мінімум (п. 57 Порядку № 1751).
Допомога по безробіттю
Ідеться про застрахованих осіб, визнаних у встановленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж 6 місяців. У разі, якщо розмір допомоги по безробіттю, розрахований для них відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону № 1533, менший за 80% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, допомогу по безробіттю такій особі виплачують у розмірі тих самих 80%. тобто 974,4 грн (п. 1.2 постанови № 327). Це правило діє до 31.12.15 р.
Пенсійний збір при купівлі авто
Платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування є юр- та фізособи. які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в підрозділах ДАІ МВС України (крім випадків забезпечення легковиками інвалідів згідно із законодавством та успадкування легкових автомобілів відповідно до закону). Це не єдині платники указаного збору, але саме для них його ставка прив’язана до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня звітного року (п. 7 ч. 1 ст. 1, п. 8 ст. 4 Закону № 400). Отже, у 2015 р. такий збір становитиме 3% вартості залізного коня, якщо вона не перевищує 200970 грн (165 прожиткових мінімумів), 5% вартості — коли авто коштує більше, ніж 353220 грн (290 прожиткових мінімумів), і 4% — коли вартість умістилася між двома наведеними межами.
Розмір аліментів
Мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 30% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (ч. 2 ст. 182 СКУ), тобто (див. таблицю):
Вік дитини, на яку виплачують аліменти | Мінімальний розмір аліментів на дитину на місяць, грн | |
з 01.01.15 р. | з 01.12.15 р. | |
До 6 років | 309,6 | 350,1 |
Від 6 до 18 років | 385,8 | 436,5 |
Виняток із цього правила передбачений ст. 184 СКУ яка дозволяє суду за певних обставин визначати розмір аліментів у твердій грошовій сумі.
КЛЮЧОВІ ПОКАЗНИКИ, НА ЯКІ ВПЛИВАЄ РІВЕНЬ МІНЗАРПЛАТИ
Безнадійна заборгованість фізособи
Однією з ознак такої заборгованості, названих упп. 14.1.11 ПКУє те, що розмір сукупних вимог кредитора за нею не перевищує 50% однієї мін-зарплати (у розрахунку на рік), установленої на 1 січня звітного податкового року (у разі відсутності законодавчо затвердженої процедури банкрутства фізосіб). Така заборгованість визнається безнадійною в разі, якщо відповідні заходи, передбачені законодавством України, які вживав кредитор, не призвели до її стягнення. Указаний розмір становить 7308 грн.
Ставка податку на доходи фізосіб та декларування
З 01.01.15 р. маємо справу не з 15% та 17%,а з 15% та 20%. (п. 167.1) ПКУ Отже, коли доходи фізособи у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами в місяць не перевищують 10-кратного розміру місячної мінзарплати, встановленої на 1 січня, то ставка указаного податку — 15%. Щодо доходів, отриманих у 2015 році, така межа буде 12180 грн. Якщо ж указані доходи в місяць перестрибнуть планку в 12180 грн. то до суми перевищення застосують ставку вже у 20%.
Обов’язок подачі платниками податку на доходи фізосіб декларації за результатами податкового (звітного) року виникає, якщо протягом такого року оподатковувані доходи їм нараховували (виплачували, надавали) одночасно два або більше податкові агенти і при цьому загальна річна сума таких оподатковуваних доходів перевищує 120 розмірів мінзарплати (пп. «є» п. 176.1, п. 179.2 ПКУ). У 2015 р. цей показник становить 146160 грн.
Обкладення податком на доходи виплат фізособі
- «Прощені» борги
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізосіб. завдяки Закону про податкову реформу, потрапляє тепер дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним із процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, у разі, якщо його сума перевищує 50% однієї мінзарплати (у розрахунку на рік), установленої на 1 січня звітного податкового року (пп. «д» пп. 164.2.17 та пп. 165.1.55 ПКУ). Ідеться про борг у розмірі від 7308 грн.
- Пенсії
Закон № 1105 зробив елементом оподатковуваного доходу фізособи суми пенсій (уключаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінзарплати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня, — у частині такого перевищення (пп. 164.2.19 ПКУ). Тобто податок слід буде сплатити з пенсії, якщо вона перевищує 3654 грн. але не з усієї суми, а лише з тієї її частини, що більша за указану межу.
Дохід від продажу власної продукції тваринництва
Не включають в оподатковуваний дохід фіз-осіб від продажу власної продукції тваринництва груп 1—5, 15, 16 та 41 УКТ ЗЕД, якщо їх сума сукупно за рік не перевищує 100 розмірів мінзарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (пп. 165.1.24 ПКУ). Себто для 2015 року — 121800 грн.
Страхові внески роботодавців
В оподаткований дохід фізособи не потраплять також суми, які сплачує роботодавець-резидент за свій рахунок за договорами недержавного пенсійного забезпечення платника, якщо така сума не перевищує 15% нарахованої цим роботодавцем суми зарплати платнику протягом кожного звітного податкового місяця, за який вноситься страховий платіж (страховий внесок, страхова премія) або сплачується пенсійний внесок, внески до фондів банківського управління. Однак це правило запрацює тоді, коли відповідні суми не перевищуватимуть п’яти розмірів мінзарплати, встановленої на відповідний рік, у розрахунку за місяць за сукупністю таких внесків (пп. «в» пп. 164.2.116 ПКУ). Тобто для січня — листопада 2015 р. ідеться про 6090 грн, а у грудні цього самого року — про 6890 грн.
- Подарунки та призи
Не оподатковують дарунки (а також призи переможцям та призерам спортивних змагань), які отримала фізособа в негрошовій формі, якщо їх вартість не перевищує 50% однієї місячної мінзарплати, встановленої на 1 січня (пп. 165.1.39 ПКУ). Тобто протягом 2015 року не оподатковують подарунки ціною до 609 грн.
- Благодійна допомога
Не обкладають податком на доходи благодійну допомогу, яку надають згідно з пп. 165.1.54 ПКУ в сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує однієї тисячі розмірів мінзарплати, встановленої законом на 1 січня (протягом 2015 року — 1 218 000 грн), — на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначає КМУ. Згідно з пп. 170.7.8 ПКУ оподаткуванню підлягає сума перевищення над указаним розміром благодійної допомоги.
- Витрати на відрядження
Як і раніше, не є об’єктом обкладення податком на доходи сума відшкодованих працівнику витрат на відрядження в межах фактичних витрат, зокрема, на проїзд, оплату вартості проживання в готелях тощо лишень за наявності підтвердних документів, що засвідчують їх вартість.
Крім того, не потраплять під приціл податку на доходи витрати на відрядження, не під \тверджені документально, на харчування т фінансування інших власних потреб фізособі (добові витрати), понесені у зв’язку з такиї відрядженням у межах території України, але не більш як 0,2 розміру (при відрядженнях з кордон — не вище 0,75 розміру) мінзарплати з кожен календарний день відрядження (пп. «а пп. 170.9.1 ПКУ).Тож не обкладають податком на доходи добові в сумі до 243,60 грн на день при відрядженнях у межах України й не більш 913,50 грн — за її межами.
Ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Підпункт 266.5.1 ПКУ визначив, що місцєві ради можуть встановлювати ставку податк на нерухомість у розмірі, що не перевищує 2% розміру мінзарплати, встановленої законом н 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. і бази оподаткування. Але це загальне правил* коригує п. 33 підрозділу 10 р. XX Кодексу, який установив на 2015 р. щодо нежитлової нерухомості максимальну ставку указаного податку на рівні 1 % мінзарплати за 1 кв. м.
Таким чином, у поточному році максимальна можлива ставка податку на нерухомість становить 12,18 грн за 1 кв. м нежитлової нерухомосі та 24,36 грн за 1 кв. м житлової. Конкретні ставки повинні визначати відповідні місцеві рад залежно від регіональних особливостей, типі споруд чи їхніх.
Ставка збору за місця для паркування транспортних засобів
Цей місцевий збір також повинні визначати місцеві, себто сільські, селищні чи міські раді При цьому пп. 268′.3.1 ПКУ говорить: збір по винен бути в розмірі від 0,03 до 0,15 відсотків мінзарплати, установленої законом на 1 січні за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобі за 1 кв. м площі земельної ділянки, відведене для організації та провадження такої діяльності. Тобто організатор паркування повинен сплачувати збір за формулою: (кількість днів) х (площа майданчиків для паркування у кв. м) х ставка збору. А остання може бути визначено в проміжку від 0,37 до 1,83 грн.
Ставки единого податку (перша — друга групи)
Ставки единого податку для платників першої — другої груп місцеві ради встановлюють у фіксованій формі. Розмір для першої групи обмежено планкою у 10% мінзарплати, для другої — у 20% її ж (п.п. 293.1. 293.2 ПКУ). Тобто максимальна ставка єдиного податку для першої групи платників — 121,80 грн, а для другої — 243,60 грн.
Пільга з податку на прибуток
Однією з неодмінних передумов, на підставі яких п. 16 підрозділу XX ПКУ дає право на нульову ставку податку на прибуток, є нарахування за кожний місяць звітного періоду зарплати (доходу) працівників, які перебувають із платником у трудових відносинах, не меншої ніж дві мінзарплати, розмір якої встановлено законом. Тобто зарплати працівників повинні складати мінімум 2436 грн протягом перших 11 місяців 2015 р., а з 01.12.15 р. — не менше 2756 грн.
Мінімальний страховий внесок
Так іменують суму єдиного внеску, яка підлягає обов’язковій сплаті щомісяця. Пункт 5 ч. 1 ст. 1 Закону про ЄСВ велить визначати її як добуток відповідної мінзарплати (не забувайте, що 01.12.15 р. вона зміниться) та розміру внеску, встановленого законом на місяць, за який нараховується зарплата (дохід).
Банкрутство та витрати кредитора
Справу про банкрутство господарський суд порушує, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно становлять не менше 300 мінзарплат. які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку, якщо інше не передбачено законодавством (абз. 1 ч. З ст. 10 Закону про банкрутство). Ідеться про борг щонайменше в 365400 грн у період з 01.01.15 р. по 30.11.15 р. чи 413400 грн — з 01.12.15 р.
У разі, якщо кредитор не може звернутися до суду із заявою про порушення справи про банкрутство у зв’язку з тим, що безсуперечні вимоги такого кредитора до боржника сукупно становлять меншу суму, то останню включають до складу витрат кредитора (абз. 4 пп. 159.3.3 ПКУ).
Мінімальний розмір статутного капіталу акціонерних товариств становить 1250 розмірів мінзарплати, встановленої на момент держреєстра-ції товариства (ч. 1 ст. 14 Закону про AT). Тобто ті акціонерні товариства, що реєструватимуться у 2015 р.. повинні мати статкапітал у розмірі принаймні 1 млн 522 тис. 500 грн (з 01.01.15 р. по 30.11.15 р.) або 1 млн 722 тис. 500 грн (з 01.12.15 р.).
Авторське право і суміжні права
Суб’єкти авторського права для захисту своїх інтересів вправі звертатися до суду чи інших органів у межах їхньої компетенції. При цьому суд може прийняти рішення про виплату порушником авторських прав компенсації в розмірі від 10 до 50000 мінзарплат (п. «г» ч. 2 ст. 52 Закону про авторське право). Тобто така компенсація може скласти від 12180 грн аж до захмарних 60 млн 900 тис. грн (з 01.01.15 р. по ЗО. 11.15 р.) або від 13780 грн до 68 млн 900 тис. грн (у період з 01.12.15 р.).
До того ж саме до мінзарплати прив’язані мінімальні ставки авторської винагороди (роялті) за відтворення і(або) опублікування примірників творів наукової, художньої, публіцистичної та іншої літератури і музичного мистецтва, зафіксованих поліграфічним способом, наведені в додатку 5 до постанови № 72.
Плата за ліцензії
Плата за отримання ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності становить одну мінзарплату, виходячи з її розміру, що діє на дату прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, крім плати, розмір якої встановлений законами (абз. З 1постанови № 1755). Тобто якщо специфічний розмір плати не встановлено законами, то за ліцензію з 01.01.15 р. по 30.11.15 р. слід буде платити 1218 грн, а з 01.12.15 р. — 1378 грн.
Судовий збір
Судовий збір, який підлягає сплаті за звернення до суду, справляється у відповідному розмірі від мінзарплати в місячному розмірі, установленої законом на 1 січня календарного року, у якому відповідну заяву (скаргу) подають до суду.
Найменування документа і дії, за які справляється судовий збір | Ставка судового збору |
За подання до суду: | |
позовної заяви майнового характеру | 1% ціни позову, але не менше 243,60 грн та не більше 3654 грн |
позовної заяви немайнового характеру | 243,60 грн |
За подання до господарського суду: | |
позовної заяви майнового характеру | 2% ціни позову, але не менше 1827 грн та не більше 73080 грн |
позовної заяви немайнового характеру | 1218 грн |
За подання до адміністративного суду*: | |
адміністративного позову майнового характеру | 2% розміру майнових вимог, але не менше 1827 грн та не більше 4872 грн |
адміністративного позову немайнового характеру | 13,08 грн |
ДЕРЖД0П0М0ГА МАЛОЗАБЕЗПЕЧЕНИМ СІМ’ЯМ
Стаття 9 коментованого Закону передбачає: у 2015 р. рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги відповідно до Закону № 1768 становить від відповідного прожиткового мінімуму, як і у 2014 р.:
- для працездатних осіб — 21%,
- для дітей — 85%,
— для осіб, які втратили працездатність, та інвалідів — 100%.
При цьому розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у 2015 р. не може бути більше ніж 75% від рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї. А його Закон № 1768 визначає як суму прожиткових мінімумів членів сім’ї. Останні, власне, треба обраховувати, зважаючи на коефіцієнти, наведені у вищезгаданій ст. 9 коментованого Закону, тобто в наступному розмірі
Соціально-демографічна група населення | Розмір прожиткового мінімуму в розрахунку на місяць на одну особу, який ураховують при визначенні прожиткового мінімуму сім’ї, грн | |
3 01.01.15 р. | з 01.12.15 р. | |
Діти віком до 6 років | 877,2 | 991,95 |
Діти віком від 6 до 18 років | 1093,1 | 1236,75 |
Працездатні особи | 255,78 | 289,38 |
Особи, які втратили працездатність | 949 | 1074 |
Частина 3 ст. 9 коментованого Закону говорить, що у 2015 р. будуть здійснювати виплату державної соціальної допомоги, передбаченої п. 1 ст. 15 Закону № 1768. У цій нормі йдеться про збільшення у 2011 —2014 рр. розміру державної соціальної допомоги (у тому числі й максимального) за наявності у родині дітей. Незрозуміло, як це правило використати у 2015 р.. вочевидь законодавці мали на увазі використання показників 2014 р., тобто збільшення указаної допомоги на кожну дитину віком від 3 до 13 років на 250 грн. а на кожну дитину віком від 13 до 18 років — на 500 грн.
БЕЗОПЛАТНЕ ХАРЧУВАННЯ В ДИТСАДКАХ
Згідно з абз. 2 ч. 5 ст. 35 Закону про дошкільну освіту в державному та комунальному дошкільному навчальному закладі від сплати за харчування дитини звільняють ті сім’ї, у яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал з урахуванням індексу зростання цін не перевищував прожиткового мінімуму. У свою чергу, ч. 4 ст. 9 коментованого Закону говорить: рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для визначення права на вказане звільнення від плати у 2015 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму. Оскільки про таке зростання можна буде говорити тільки 01.12.15 р., то й про коригування показника, що дає право на безкоштовне харчування дитини в дитсадку, можна буде вести розмову аж у грудні поточного року.
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ ДЕРЖБЮДЖЕТУ-2015
2015 р. зупинили лік ч. 7 ст. 7 Закону про утилізацію. Вона передбачає компенсацію державою витрат пунктів прийому транспортних засобів на утилізацію останніх.
Передбачили, що Уряд затвердить особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення на 2015 рік.
Абзац 3 п. 9 Прикінцевих положень коментованого Закону встановив: чималий перелік норм різних законодавчих актів із питань пільг окремим категоріям громадян будуть застосовувати в порядку та розмірах, установлених Кабміном.